Hoe een IP te sluiten: stapsgewijze instructies

Er zijn veel verschillende redenen waarom iemand besluit een bepaald bedrijf te stoppen. Als individueel ondernemerschap is gekozen als registratievorm, rijst de vraag voor de persoon: hoe het IP te sluiten?

De makkelijkste manier is om een ​​IP te sluiten zonder medewerkers. In dit geval volstaat het om een ​​aanvraag in te vullen, de staatsbelasting te betalen en documenten naar het belastingkantoor te brengen. Als de ondernemer werknemers heeft aangenomen, moeten ze allemaal worden ontslagen voordat het bedrijf wordt gesloten, waarbij de verschuldigde betalingen worden opgebouwd. Daarna is het belangrijk om rapporten in te dienen bij het Sociaal Fonds van Rusland (gevormd na de fusie van de PFR en de FSS. – Opmerking red.). De rest van het algoritme is vergelijkbaar.

Ondanks de eenvoud van de procedure zijn er echter nuances die nuttig zijn om te weten.

Hoe toe te passen

Zoals hierboven vermeld, kunt u persoonlijk een IP sluiten door langs te gaan bij de belastingdienst. Alternatieve opties zijn de MFC of een notaris. In dit geval moet u een papieren aanvraagformulier invullen, dat wordt ondertekend door een elektronische digitale handtekening (EDS) van de tussenpersoon.

Daarnaast kunt u per post een aanvraag indienen bij de Belastingdienst. Een bezoek aan de notaris zal echter niet te vermijden zijn, aangezien de ondernemer zijn handtekening zal moeten waarmerken.

De afgelopen jaren zijn er inspanningen geleverd om het proces te vereenvoudigen. Nu zijn er verschillende manieren om een ​​IP online te sluiten. Dit kan via de Rijksdienst of op de website van de Federale Belastingdienst. De laatste methode wordt meestal gebruikt om het IP-adres te sluiten. De instructie omvat acht stappen:

  • Open het gedeelte Staat online bedrijfsregistratie.
  • Selecteer het tabblad Activiteit beëindigen.
  • Klik op de knop Activiteit stoppen.
  • Log in op uw persoonlijke account via “Gosuslugi” met behulp van een EDS of login en wachtwoord.
  • Vul een online aanvraagformulier in nr. Р26001.
  • Selecteer een methode voor het verzenden van documenten.
  • Onderteken de aanvraag.
  • Dien een aanvraag in voor liquidatie van IP.

Het is belangrijk om te begrijpen dat een EDS vereist is om een ​​bedrijf online te sluiten. Als het beschikbaar is, volgt de ondernemer gewoon de bovenstaande stappen en wacht af: binnen vijf dagen wordt er een bevestiging naar de e-mail gestuurd, die dezelfde kracht heeft als een papieren brief met het zegel van de Federale Belastingdienst.

Zelf een EDS afgeven

Als u geen elektronische digitale handtekening heeft en het handigst is om documenten online in te dienen, haast u dan niet om boos te worden. Het proces van het uitgeven van een EDS via de Goskey-service is vrij snel. De handtekening werkt binnen enkele minuten na de release.

Deze optie is echter lang niet voor iedereen geschikt, aangezien u voor registratie een internationaal paspoort van de nieuwe generatie nodig heeft, een bevestigd profiel bij de overheidsdiensten, een smartphone met een NFC-module en de mobiele applicatie Goskey.

Degenen die geen EDS hebben of niet in staat zijn om het snel uit te geven, moeten ook niet wanhopen. Via de website van de belastingdienst kunt u de sluiting van de IP aanvragen. Binnen drie dagen ontvangt u een uitnodiging voor de Belastingdienst op uw e-mailadres. Daar print de ondernemer de aanvraag uit, ondertekent deze en dient deze in voor registratie. De bevestiging wordt ook elektronisch verzonden.

Welke documenten zijn nodig om een ​​IP te sluiten

De belangrijkste stap bij het sluiten van een bedrijf is het invullen van een aanvraagformulier nr. Р26001. Een voorbeeld is beschikbaar op de FTS- website . Dit is het enige document dat nodig is als een individuele ondernemer de liquidatieprocedure online doorloopt, aangezien de EDS vrijstelt van de noodzaak om een ​​scan van het paspoort te overleggen. In dit geval hoeft u de staatsheffing niet te betalen, wat betekent dat u geen ontvangstbewijs nodig heeft voor de betaling ervan.

Persoonlijke indiening van documenten bij het belastingkantoor vereist de presentatie van een scan van het paspoort en het ontvangstbewijs. De vergoeding is 160 roebel. Met een speciale service kunt u een ontvangstbewijs genereren .

Hoe erachter te komen of het IP-adres gesloten is

Hiervoor zijn in de meeste gevallen geen speciale handelingen nodig: de Belastingdienst stuurt zelf een melding dat het IP is gesloten.

In sommige gevallen is een eenvoudige bevestiging niet voldoende. Een andere manier is beschikbaar voor ondernemers op de website van de Federale Belastingdienst. Met behulp van de service “Informatieverstrekking uit het Unified State Register of Legal Entities / EGRIP in elektronische vorm” kunt u de datum van registratie en beëindiging van het IP achterhalen. Een uittreksel uit de EGRIP is beschikbaar om te downloaden in PDF-formaat.

Sluit een individuele ondernemer met schulden

Een vraag die ondernemers vaak bezighoudt is of het mogelijk is om een ​​individuele ondernemer te sluiten als er nog schulden zijn? Het antwoord is ja. Dit betekent helemaal niet dat de schulden na sluiting van de onderneming niet betaald hoeven te worden. Bovendien zijn er voor elk type schuld vaste termijnen waarop het bedrag betaald moet worden.

In totaal zijn de schulden van individuele ondernemers in te delen in drie grote groepen:

  • Bijdragen aan de SFR;
  • belastingen;
  • Schulden aan aannemers.

Het is noodzakelijk om pensioen- en verzekeringspremies te betalen binnen 15 dagen vanaf het moment van afsluiten van het IP. Tegelijkertijd heeft een persoon al de status van een persoon om geld te storten.

Belastingen op een gesloten IP zijn direct afhankelijk van het gekozen belastingstelsel. Ex-particuliere ondernemers op een vereenvoudigd stelsel moeten dus uiterlijk op de 25e van de maand volgend op de sluiting van de zaak aangifte doen. Wie belasting op beroepsinkomsten betaalt, moet wachten op de melding van de belastingdienst. Maar individuele ondernemers die een patent hebben gekocht, kunnen juist een deel van het bedrag terugkrijgen als ze een aanmaning hebben gekregen van de Belastingdienst.

Ook schulden aan tegenpartijen worden op individuele basis betaald. In dit geval hangt alles af van de contracten. Bijvoorbeeld volgens het afgesproken betalingsschema. Het is belangrijk om alles op tijd te betalen om een ​​rechtszaak te voorkomen.

Hoe een zakelijke rekening te sluiten

Het IP is dus gesloten. Hoe sluit u een zichtrekening af? Dit is een vraag die onvermijdelijk de volgende zal zijn voor iedereen die besluit te stoppen met werken in de status van individuele ondernemer. Uiteraard moet dit gebeuren bij de bank die het IP bediende.

De volgende documenten zijn nodig om een ​​zichtrekening te sluiten:

  • Aanvraag voor het sluiten van een account;
  • Uittreksel uit het Unified State Register of Legal Entities of EGRIP, dat geldig is op het moment van indiening;
  • Paspoort van de persoon die gerechtigd is om de rekening te sluiten;
  • Documenten die organisatorische wijzigingen bevestigen waarvan de bank op de hoogte moet zijn om de rekening te sluiten;
  • Chequeboek en kaart.

Het is alleen mogelijk om een ​​zichtrekening te sluiten met een saldo van nul. Met andere woorden, alleen het bedrag dat nodig is om de provisie (indien verstrekt door de bank) en schulden aan crediteuren te betalen, moet daar blijven. Het resterende geld moet worden opgenomen op andere rekeningen.

Een lege rekening wordt de volgende dag na het indienen van de aanvraag gesloten. Dit is echter alleen relevant voor gevallen waarin de ondernemer de lopende rekening op eigen initiatief sluit. Bij gedwongen liquidatie van de organisatie kunnen de termijnen oplopen.

In de aanvraag voor het sluiten van een zichtrekening moet u het volgende specificeren:

  • IP-gegevens;
  • Details van de op te heffen rekening;
  • Nummer en datum van het contract voor vereffening en contante diensten;
  • Informatie over het chequeboek, als het is uitgegeven;
  • Details van een andere rekening waarop het resterende geld zal worden teruggestort, of informatie over de uitgifte van het saldo in contanten;
  • Handtekening van de persoon die het recht heeft om de rekening te sluiten en, indien van toepassing, te verzegelen.

Printen en kassa

Werknemers werden ontslagen, het IP werd geliquideerd, alle schulden werden betaald en de lopende rekening werd gesloten. Wat is het volgende? Er waren slechts kleinigheden – kassa en printen.

In tegenstelling tot wat gevreesd wordt, hoef je met de kassa niets te doen. In overeenstemming met paragraaf 18 van artikel 4.2 van de wet van 22.05.2003 nr. 54-FZ “Over het gebruik van kassa’s bij de uitvoering van nederzettingen in de Russische Federatie”, zal het belastingkantoor CCP onafhankelijk uitschrijven.

Maar de afdruk moet speciale aandacht krijgen. Nadat het IP-adres is gesloten, wordt het ongeldig. En je kunt natuurlijk alles laten zoals het is. In dit geval kunnen oplichters het echter gebruiken. Om jezelf te beschermen, is het beter om het zegel te vernietigen.

Gewoon bederven zal niet werken, aangezien de wet voorziet in een speciale procedure. Eerst moet de ondernemer een vernietigingsbevel afgeven. En dan – om een ​​​​speciale commissie uit te nodigen, waarbij het afdrukoppervlak van het zegel wordt afgezaagd en de rubberen stempel wordt verbrand of gesneden. Nadat het zegel onbruikbaar is geworden, ondertekent de commissie een bijzondere akte.

Weigering om IP te sluiten

De wet kent meerdere gronden tegelijk waarop de Belastingdienst de liquidatie van een individuele ondernemer kan weigeren. U hoeft niet bang te zijn – de meeste hebben betrekking op fouten en onnauwkeurigheden in documenten. Over het algemeen is de lijst met redenen waarom een ​​ondernemer de liquidatie van een IP kan worden geweigerd als volgt:

  • Niet de afdeling van de Federale Belastingdienst. Documenten hoeven alleen te worden verzonden naar de afdeling waar de registratie heeft plaatsgevonden.
  • Notariële planfouten. Als er onjuistheden zijn in de procedure voor het verifiëren van documenten, kan de belastingdienst weigeren de status te liquideren.
  • Ontoereikendheid van het documentenpakket. Bij het ontbreken van bepaalde documenten ontvangt u een weigering om te sluiten.
  • Vrijwaring van de inschrijving. In de regel wordt het door gerechtsdeurwaarders ingevoerd in het kader van tenuitvoerleggingsprocedures.
  • Gebrek aan informatie in de SFR. Indien de ondernemer de vereiste aangifte niet indient, kan de Federale Belastingdienst bij weigering hierop wijzen.
  • Handtekening problemen. De aanvraag wordt ondertekend door de individuele ondernemer. Als de handtekening door een derde is gezet, weigert de Federale Belastingdienst te sluiten.
  • Onjuiste invulling van het aanvraagformulier P26001.

Als de aanvraag wordt afgewezen, ontvangt de ondernemer een bericht met de reden van de weigering. Na het corrigeren van de fouten kan de aanvraag voor de sluiting van de IP opnieuw worden ingediend.

Is het mogelijk om een ​​nieuw IP te openen

Iemand die een IP heeft gesloten, kan een nieuw bedrijf openen. Ook in de status van individuele ondernemer. De wet kent geen beperkingen op dit gebied, dus u kunt de registratie zelfs de volgende dag aanvragen.

Het is echter onrendabel om eindeloos een IP te openen en te sluiten, aangezien de registratieprocedure elke keer opnieuw moet worden voltooid, wat tijd en geld verspilt. Het zal niet werken en de gegevens van het vorige IP-adres herstellen. Ook als je besluit terug te keren naar een bedrijf dat helemaal past bij wat je voorheen deed, zul je alles moeten regelen alsof je het voor het eerst doet.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here